Vytáhnuvše starý šrot ze stodoly, zapláče obvykle šťastný nálezce nad absencí dokladů k tomuto klenotu. Bohužel náš stát tvrdošíně odmítá připustit, že motory fungují na benzín a ne na papíry a je tedy třeba nějaké doklady posehnat. Jedinou (legální) možností je projít s vozidlem tzv. veteránskou testací. To samosebou není možné s jakýmkoliv vozidlem.
Jaké jsou tedy podmínky?
Dle FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), která společně se svými národními a regionálními pobočkami testace zaštiťuje, jsou požadavky na vozidlo následující:
1) Vozidlo musí být starší 30 let, tedy rok výroby 1984 včetně;
2) vozidlo musí být v odpovídajícím technickém stavu – to znamená původní, jak vyjelo z fabriky, tuning není přípustný, kromě původních dobových doplňků nebo spotřebních dílů;
3) vozidlo musí být v dobrém technickém stavu a funkčně 100% (brzdy, světla, motoricky …).
A to je vlastně skoro všechno. Zjednodušeně – starší 30 let, v solidním stavu a funkční. Pokud je vozidlo po renovaci, jsou zde přísnější kritéria při hodnocení povrchů (chromy, lak atd.). Čím dál tím častěji je však preferován pokud možno původní stav vozidla, je-li alespoň trochu schopné fungovat ve stavu v jakém je. Tuto cestu jsem zvolil i já a stroj se těší všeobecnému obdivu, narozdíl od přechromovaných leštěnek, kterých je všude dost.
Pokud tedy máme vozidlo splňující podmínky, tak hurá – můžeme přistoupit k méně příjemné, ale nezbytné části a to testaci. Tu zahájíme zkontaktováním vybraného veteránského klubu organizovaného pod křídly FIVA, jenž má oprávnění provádět testace. Podmínky se drobně liší klub od klubu, ale základní požadavky jsou jednotné.
Co je třeba k zahájení testace?
1) Vyplnit formuláře (pro klubovou testaci a krajskou) – osobní údaje a údaje o motorce. Pokud údaje o motorce neznáte, tak je za vás vyplní (za poplatek) testující klub, ale jen u obecně známých modelů. U exotičtějších modelů je třeba sehnat doklad technických údajů samostatně – např. kopie starého techničáku, nebo údaje od již registrovaného stroje apod.
2) Zhotovit fotografie dle požadavků na testace – tj. u motorky levý a pravý pohled
3) Odevzdat vše do testujícího klubu.
A následně vyčkat na výzvu k přistoupení k testaci. Klubová komise hodnotí historickou stránku vozidla – původnost, originalita. Přístup k tomuto se značně liší. Obecně je známo, že v některých klubech zkoumají i poslední šroubek a když není s čočkovou hlavou, ale s válcovou, tak člověk neprojde. Naproti tomu leckde (údajně) přihlásíte i vozidla, která by na veteránských značkách neměla vůbec co dělat. Pozitivní je, že člověk testaci může podstoupit u kteréhokoliv klubu v republice a není tak místě vázán na klub, kde mu, řekněme, nevycházejí vstříc.
Další krok je krajská testace, která kontroluje vozidlo po technické stránce, tedy něco jako náhrada STK – brzdy, motor, světla. Nic zvláštního.
Po absolvování těchto dvou kroků a kladném vyjádření obou komisí už stačí jen zaplatit oběma komisím a s potvrzenými formuláři se vydat do pojišťovny pro povinné ručení. Z pojišťovny už vede cesta jen na příslušný dopravní inspektorát (nedělá to každý), kde vám na počkání vystaví zelenou značku, knížečku „Průkaz historického vozidla“ a malý TP. To samozřejmě stojí další peníze. Od té doby můžete jezdit po silnicích, jak chcete. Omezení veteránských značek jsou dnes v podstatě jen dvě. Historické vozidlo nesmíte používat pro podnikání a pro každodenní provoz – to první je jasné a to druhé vám nikdo nedokáže.
Historické vozidlo se musí každý rok dostavit k retestaci, tedy potvrzení toho, že se jeho podstata nezměnila – něco neupadlo, někdo něco nenavařil, neuřezal apod. Při ní dostanete do „Průkazu“ razítko a na rok je zase klid.
Jak vidno, testace může proběhnout v pohodě, ale i s problémy – záleží na lidech, se kterými jednáte.
Finančně to vyhází cca. následovně:
klubová testace – 1300 Kč
krajská testace – 1000 Kč
kopírování a foto – 100 Kč
registrace, značka atd – 500 Kč
pojištění – něco kolem 100 Kč / rok
CELKEM: 4000 Kč