Monkey – zrození Opice

Monkey (Opice) pojmenovala Honda jeden ze svých malých nízkovýkonových motocyklů, které uvedla na trh na počátku šedesátých let. S odstupem času se lze jen dohadovat, zda názvem byla myšlena motorka sama, či fakt, že posaz jezdce tak trochu připomíná opičí podřep či cvičenou opici projíždějící cirkusovou manéží. Pro úplnost připomeňme, že v angličtině slovo “monkey” nemá  pouze význam opice či opičák, ale i nezbeda, dareba, beran, hloupůstka či zahrávat si.

Honda Z100Vůbec první Hondou Monkey byl v roce 1961 model Z100. Přestože se i v Evropě prezentoval ve firemních reklamních materiálech, v prodeji se ve skutečnosti nikdy neobjevil. Několik exemplářů jezdilo coby jedna z atrakcí v zábavním parku tématicky zaměřeném na motorismus a motoristické sporty v japonské Suzuce. Park nesl jméno Tama Tech, byl otevřen 1. října 1961 a provozovala jej až do jeho uzavření 30. září 2009 dceřinná společnost Hondy Motor Company.

V podstatě se tak model Z100 stal preprodukční sérií modelu CZ100, který se naopak na tehdejší poměry dosti rozšířil a stal velmi oblíbeným. Teprve pak přišla řada Z50 a její dnes již její notoricky známé typy Z50A (USA), J, M, R (USA) a Z. Společným rysem těchto vozítek byla výška sedadla  maximálně 55 cm nad zemí a ležatý čtyřtaktní jednoválcový motor o obsahu 49 ccm a výkonu 4,5 hp (3,36 kW), jehož koncepce pocházela ze v padesátých letech zkonstruovaného veleúspěšného motoru Super Cub.

Úplně první Opice neměly vůbec žádné pérování, zakrátko však byly pevné přední vidlice zaměněny za odpružené. Pevná zadní vidlice byla nahrazena odpérovanou teprve v roce 1972 u typu Z50AK3 v USA a pro zbytek světa u typu Z50J v roce 1974. Podobně tomu bylo i s koly, kdy první typy byly osazeny rozměrem 3,5 x 5″, pozdější modely měly kola 3,5 x 8″.

Kde se vzala myšlenka vyrábět minimotorku, se zcela spolehlivě dnes již asi nedozvíme. Některé zdroje tvrdí, že na konci padesátých let se Japonsko pozvolna vylízalo z válečných ran a v rámci přechodu k normálně fungující společnosti bylo třeba vychovat novou generaci motocyklových závodníků, pročež byly zkonstruovány stroječky, na nichž mohly začít jezdit děti. Naopak jinde je zrození Opice připisováno zejména v USA vzrůstající oblibě zábavních parků a s nimi souvisejících drah pro minikáry a motokáry a tím i snaze nabídnout jejich návštěvníkům další typ zábavného vozítka. Jiné prameny odkazují na četné podobné konstrukční návrhy pocházející zejména z období 2. světové války, které byly určeny za součást výstroje paradesantních jednotek. Je dost možné, že  tzv. welbiky skutečně byly opičími prapředky, nicméně tento typ konstrukce až do uvedení Hondy Monkey na trh rozhodně nebyl brán jako samozřejmost.

Model Honda Dax často není považován za Monkey, neboť má z ocelových plechů vylisovaný samonosný rám, který v sobě ukrývá nádrž, akumulátor i kompletní kabeláž. Dax je větší, má 10″ kola a je dvoumístný… (No, dvoumístný – možná tak pro malé Japonce…) Ale není-li Dax echt Monkey, je rozhodně jejím bratrem stejně jako ZB, R a RT.

Zajímavost:

Honda Z100 se sice do prodeje nedostala, ale že jde o něco zcela výjimečného, muselo být zřejmě patrné od samého počátku. Nejspíš i proto si hned v roce 1964 zahrála roli jednoho z “protagonistů” v americké konverzační  komedii Man’s Favorite Sport?.

Související odkazy:

Autor: Baky

"Necitlivě jsem vzal za plyn, motorka se postavila na zadní, setřásla mě a po zadním odfrčela do kukuřice. První zkušenost s velkou motorkou. Byla to taková ta podomácku slepená kroska pro drandění po poli a psal se rok 1972. Klukoviny se časem přehouply do závislosti a od té doby mě přes všechny životní peripetie nějaký šílený jednostopý motorový stroj vždy provází."
Příspěvek byl publikován v rubrice Historie se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář